О.Н. Гринбаум
ГАРМОНИЯ РИТМА В СТИХОТВОРЕНИИ А.А. ФЕТА "ШОПОТ, РОБКОЕ ДЫХАНЬЕ..." [*]
(Язык и речевая деятельность. - СПб., 2001. - Т. 4. Ч. 1. - С. 109-116)
№
стрк |
Окончательная редакция
(1856 г.) |
Т
стрк |
Т
катр |
Первая редакция
(1850 г.) |
Т
стрк |
Т
катр |
1*
2 3 4 5 6 7 8 9* 10* 11 12 |
Шопот, робкое дыханье, Трели соловья, Серебро и колыханье Сонного ручья, Свет ночной, ночные тени, Тени без конца, Ряд волшебных изменений Милого лица, В дымных тучках пурпур розы, Отблеск янтаря. И лобзания, и слезы, И заря, заря!.. |
3 уд
2 уд 2 уд 2 уд 4 уд 2 уд 3 уд 2 уд 4 уд 2 уд 2 уд 2 уд |
9 уд 11 уд 10 уд |
Шопот сердца, уст дыханье, Трели соловья, Серебро и колыханье Сонного ручья, Свет ночной, ночные тени, Тени без конца, Ряд волшебных изменений Милого лица, Бледный блеск и пурпур розы, Речь, не говоря, И лобзания, и слезы, И заря, заря!.. |
4 уд
2 уд 2 уд 2 уд 4 уд 2 уд 3 уд 2 уд 4 уд 2 уд 2 уд 2 уд |
10 уд 11 уд 10 уд |
Тф = 30 уд. слогов, тф
= 3,5
|
30 уд.
|
Тф = 31 уд. слог, тф
= 0,6
|
31 уд.
|
I. Концептуальный аспект анализа
II. Эстетико-формальный аспект анализа
III. Образный и мотивный аспекты анализа
Вместо заключения
Примечания
*. Работа выполнена при частичной поддержке гранта РФФИ № 00-15-98859.
1. См.: Фет А.А. Полное собрание стихотворений. Библиотека поэта. М., 1937. Под ред. Б.Я.Бухштаба. С. 126, 127, 647, 670.
2. Укажем, что по данным М.Л. Гаспарова, поэтическое наследие Пушкина насчитывает один текст, написанный этим вариантом стихотворного размера, Лермонтова - два текста, Фета - 8, Некрасова - 3, и т.д.- См.: Гаспаров М.Л. Метр и смысл. М., 1999. С. 175.
3. Эйхенбаум Б.М. О поэзии. Л., 1969. С. 464-465.
4. Гаспаров М.Л. Фет "безглагольный" // Литературная учеба. 1979. № 4. - Цит. по.: Гаспаров М.Л. Избранные статьи. М., 1995. С. 139-149.
5. Муратов А.Б. Стихотворение Фета "Шопот, робкое дыханье..." // Анализ одного стихотворения. Л., 1985. С. 162-171.
6. Эткинд Е.Г. Разговор о стихах. М., 1970. С. 67.
7. Белый А. О ритмическом жесте // Структура и семиотика художественного текста. Труды по знаковым системам. XII. Уч. записки Тарт. ун-та. Вып. 515. 1981. С. 138.
8. Гринбаум О.Н. Гармония строфического ритма в эстетико-формальном измерении. СПб., 2000.
9. Лосев А.Ф. Музыка как предмет логики // Лосев А.Ф. Из ранних произведений. М., 1990. С. 361.
10. См., напр.: Вишневский К.Д. Введение в строфику // Проблемы теории стиха. М., 1984. С. 37-57; Вишневский К.Д. Нетождественные строфы в русской поэзии XVIII-XX вв. Классификация и функции // Онтология стиха: Сборник статей памяти В.Е. Холшевникова. СПб., 2000. С. 51-62. Нам представляется, что причины разной продуктивности строф обусловлены эстетическими, в том числе и ритмико-гармоническими свойствами разных типов строф, однако изучение этого вопроса выходит за рамки настоящей работы.
11. Гегель. Энциклопедия философских наук // Гегель. Сочинения. М., 1968. С. 181.
12. Цит. по: Лосев А.Ф., Шестаков В.П. История эстетических категорий. М., 1965. С. 29.
13. Холшевников В.Е. Стиховедение и поэзия. Л., 1991. С. 82.
14. Мы разделяем позицию П.К. Анохина, который считал, что "системой можно назвать только такой комплекс избирательно вовлеченных компонентов, у которых взаимодействие и взаимоотношения принимают характер взаимосодействия компонентов на получение фокусированного полезного результата". - Анохин П.К. Очерки по физиологии функциональных систем. М., 1975. С. 35.
15. Не можем не вспомнить здесь слова А.С. Пушкина: "Поэзия, которая по своему высшему, свободному свойству, не должна иметь никакой цели, кроме самой себя, кольми паче не должна унижаться до того, чтоб силою слова потрясать вечные истины..." - Пушкин А.С. Мысли о литературе. М., 1988. С. 184.
16. Эта тройка чисел принадлежит другому ряду Фибоначчи (2, 5, 7, 12, 19, 31, 50,...). В данной работе нам представляется нецелесообразным более подробный анализ формальных аспектов теории чисел, но для полноты картины укажем, что этот ряд Фибоначчи соответствует схеме саморазвития ритмического движения в четверостишиях 6-стопного ямба. - Гринбаум, С. 47.
17. Для сравнения отметим, что среднее значение параметра т для всех строф романа А.С. Пушкина "Евгений Онегин" равно 1,9. - Гринбаум, С. 61.
18. Цит. по: Хоромин Н.Я. Энциклопедия мысли. М., 1994. С. 54.
Abstract
Oleg Grinbaum
The harmony of rhythm in Fet's "Whisper, breathing shyly…"
"Whisper, breathing shyly…" by A. Fet belongs to the best
lyrical poems in Russian. It was first published in 1850 though the final
version has not appeared but six years later, bringing the poem to the level
of a 12-line poetic masterpiece. The poem is written in a verse rare for the
Russian classical tradition, trochee of varying feet with crossed feminine
and masculine rhymes. We are aware of three studies of the poem, by B.M. Eikhenbaum,
M.L. Gasparov and A.B. Muratov.
The present study offers a different perspective view of the beauty and the
harmony of Fet's verse. However, our position does not lead to any contradictions
with the basic assertions made by our predecessors, except only for one. Motivation
which had led us to undertake the present study is to be found in a certain
contradiction between the aesthetic feeling of rhythm of the poem and qualitative
evaluations of the parameters of rhythmic beating which are discussed in the
previous studies.
As a main analytic tool, we use the method of rhythmic-harmonic precision
based on the "divine" proportions of rhythm or, in other words, on the golden
section law. According to A.F. Losev, the golden section law is a universal
law of forms of artistic expression; we present the method of rhythmic-harmonic
precision which allows to "verify harmony through algebra" by providing a
single criterion for aesthetic and formal parameters of the poetic text.
We understand harmony as an aesthetically reflected measure, such that "nothing
can be added, or subtracted, or changed, and so that not to worsen" (Alberti).
These words enter in a good correspondence with the essence of the nature
of Fet's poem, the latter being so highly precise and perfect in its symmetrical
and simultaneously asymmetrical elements of melodic development that one indubitably
encounters an unquestionable realization of the well-known aphorism "every
great work is simple".
The study is focused on formal-aesthetic, imaginative and thematic aspects
of the analysis of two variants of "Whisper, breathing shyly…" Golden section
in the compositional and rhythmic structure, which is the notion that lies
in the foundation of the method of rhythmic-harmonic precision, is calculated
as a relation between three syllabo-tonic verse parameters, i.e. between the
overall number of syllabi in stanza ("total"), the number of unaccented syllabi
("large"), and the number of accented syllabi ("small").
The study of Fet's verse provides a good example of the "constructive principle"
of the stanza in Russian classical verse. This "constructive principle" is
based on a joint symmetric and asymmetric movement of poetic thought: the
syllabic structure of Fet's quatrains is determined by two identical semi-stanzas
(symmetry), and each semi-stanza consists of one longer and one shorter line
in full correspondence with Fibonacci dynamic numerical series (asymmetry),
giving the rule 13 (total) = 8 (large) + 5 (small). This symmetric-asymmetric
2*(8+5) structure presents stanzaic development as the measure of rhythmic
development of the poem; within it the autopoiesis of poetic image (movement
dynamics) realizes itself with such a degree of rhythmic-harmonic precision
which leaves no room for doubt in the applicability of the golden section
law to poetic verse. We believe that artistic superiority of the final version
of Fet's poem cannot but be present in all aspects, including euphonic, melodic,
imaginative and thematic; therefore adequate behaviour of the parameter of
rhythmic-harmonic precision not only offers the best demonstration for the
important formal property of the "divine" proportion (e.g. to its supersensitive
precision which fully corresponds to philosophical comprehension of stanza
as the measure of the development of poetic thought), but also unequivocally
points at the inherent nature of mutual conditioning and systematicity of
the studied phenomena.
Our analysis of structural and dynamic interaction of the two central narrative
motifs (love and nature) and object-thematic analysis of the text (sound,
color, state) lead us to conclude that an extraterrestrial force of "divinity
and inspiration" was moving the hand of the poet. Leonardo da Vinci wrote,
"the artist should first of all know and master mathematics in order to comprehend
harmony, for it is based on proportion, measure and number" Qualitative and
quantitative parameters of A. Fet's poem so perfectly correspond to Leonardo's
maxim that one cannot but be astonished at the great precision, intuition
and highly inspirational poetic art of A. Fet, so that "nothing can be added,
or subtracted, or changed, and so that not to worsen".